Astuvansalmen Amatsonin tarina on kunnossa, mutta on vaikea kasvaa piilossa ja ilman verkostoja.

Heti alkuun kättelyssä teimme videon, jossa yrittäjä joutui nopeasti kiteyttämään omat arvonsa ja liiketoimintansa. Resursseja, luovuutta ja tehtyä työtä on valtavasti, joten kiteytys ja fokusointi on silloin erityisen tärkeää. Mitä halutaan saada aikaan?

Astuvansalmen Amatsoni ei ole tuote, jota kannattaisi suurella rahalla lähteä viemään eteenpäin. Korut ja pientuotteet ovat tyylikkäitä ja mukavia, mutta niillä ei pysty elämään ilman onnistunutta liittämistä tarinaan. Matkailualan ammattilaisten arvio potentiaalisesta kentästä, tuotteista ja asiakaskokemuksesta on vahva. Siksi kokeiluun käsissämme lähti taidenäyttely Nuolniemelle, maailman pieninpään galleriaan ja kyläkulttuurikeskukseen. Tuomme ne näykyviin fyysisesti. sosiaalisesti ja digitaalisesti. Olemassa olevin resurssein.

Digitaalisen näkyvyyden suunnitelma luovien alojen yritykseen – eli digitalisaatiostrategiassa päädyimme WordPress -pohjaiseen kevyeen sivustoon ja Instagramiin. Molemmat saatiin nopeasti käyttöön. Yrittäjälle sopii helppo, kevyt ja visuaalinen päivittäminen. On elintärkeää oppia käyttämään olemassa olevia resursseja ja näkemään tuotteensa toisin. Myös digitaalisesti. Näissä tiimimme kokeilu onnistui erityisen hyvin.

Suomen tunnetuimmat esihistorialliset kalliomaalaukset on maalattu Ristiinan Yöveden Astuvansalmen rannalla kohoavaan korkeaan kallioon. Kuvataiteilija Anne Mäkeläinen sai inspiraationsa esihistoriallisista kalliomaalauksista ja erityisesti Astuvan akaksi. Teklan, Innis, Elif, Toorum ja Asor ovat Mäkeläisen luomia Astuvan amatsoneja, muinaisia savolaisia, jotka ovat valmiina ilmestymään ihmisten keskuuteen erilaisissa tapahtumissa. Joskus amatsonit valtaavat estradin isolla joukolla, kuten vuonna 2007, jolloin Ristiinan kesäteatterissa kantaesitettiin musiikkinäytelmä Astuvan amatsoni. Sen teksti perustui Mäkeläisen ja Hilkka Lappalaisen tekemään kirjaan. Amatsonit ovat vierailleet Itävallassa ja Saksassa, Suomi-asemalla järjestetyssä luovien alojen vientitapahtumassa. Kotiseudullaan hahmot odottavat vielä lopullista läpimurtoaan.

Anne Mäkeläinen on kuvataiteilija, koruntekijä ja visualisti. Kuten niin monilla luovien alojen tekijöillä, myös hänellä, taitavankaan tekijän liiketoiminta ei ole yksin kantanut ja yritys tarvitsee siivet. Luontoyhteys, tarinat ja ekologisuus ovat nousussa. Digitaalinen maailma vetää puoleensa ja mahdollistaa uusia avauksia. Sosiaalisen median kanavista Instagram on visuaalisin ja ideaali Astuvansalmen Amatsonin taiteen ja brändin näkyväksi tekemiseen sekä alalla verkostoitumiseen globaalisti. Instagram – alustalla näkyvyys ja lähestyttävyys moninkertaistuu.

Muotoilemassa

Sirpa

Sirpa

Pääkaupunkiseutu

26 vuoden matkailualan kokemus eri rooleissa aina ryhmämatkavirkailijasta globaaliin asiakkuuspäällikköön, mm. urheilumatkojen ja yritystapahtumien myyntipäällikkönä. 
Sirpa Ylönen

Juuso

Juuso

Kuopio

25 vuotta tapahtumatuotannon asiantuntijana, tuhansia
yritystapahtumia ja mukana tuotantotiimeissä
asiantuntijana messuja ja jäähallikonsertteja myöten.
Juuso Happonen

Marika

Marika

Puumala

Olen rohkea, innovatiivinen ja idearikas matkailun kehittäjä.
Katson tulevaisuuteen avarin katsein ja haluan oppia uusia asioita joka päivä. Olen hands on tyyppi- ja vien ideat käytöntöön
tehokkaasti.
Marika Auvinen