Uskallatko rekrytoida matkailualan ammattilaisen muulle alalle?

tammi 4, 2021

Matkailuala on jumissa vielä kauan koronan takia. Nyt olisi tuhansia asiantuntevia ja monipuolista kansainvälistä osaamista omaavia innostuneita, idearikkaita, myyntihenkisiä ja fiksuja hands on-ihmisiä vapaalla rekrytoitavaksi edelleen toistaiseksi voimassaolevien lomautusten tai irtisanomisten takia. Toivottavasti muun alan yritykset uskaltavat ottaa riskin rakastua matkailualan ammattilaiseen ja saisivat siten uutta näkökulmaa omaan bisnekseen.

Miksi kannattaa rekrytoida matkailualan ammattilainen? Mitä ominaisuuksia hänellä on?

  • Innostuneisuus – matkailualalle kukaan ei tule palkan takia, intohimo ja innostuneisuus kuuluu alalle hakeutuvien luonteenpiirteisiin 
  • Innovatiivisuus – usein asiakas ei tiedä mitä haluaa, matkailualan ammattilainen osaa kartoittaa asiakkaan toiveet ja tilanteen idearikkaasti
  • Kansainvälisyys – alan ihmiset ovat usein asuneet ulkomailla ja verkostoituneet laajalti, puhuvat sujuvasti useita kieliä ja ovat tottuneet eri kulttuureihin
  • Joustavuus – muotitermi resilienssiä löytyy, muutoksia ja haasteita on päivittäin arkipäivän työssä ja niistä selviydytään parhaalla mahdollisella tavalla. Ala on kohdannut liiketoiminnan keskeyttäneitä luonnon mullistuksia, lama-aikoja ja konkursseja, mutta aina on noustu pinnalle
  • Vastuullisuus – kongressin, matkan tai muun kehitysprojektin vastuuhenkilön tulee tehdä oikeita valintoja ja pitää langat käsissään jopa vuoden kestävän projektin ajan. Alalla olleiden lomautusten takia myös kollegan saappaisiin on totuttu hyppäämään varsin nopeasti
  • Digitaalinen osaaminen – liikevaihdoltaan suurin verkkokaupan kategoria on matkailu, se siirtyi pankkien kanssa ensimmäisenä verkkokauppaan 2000-luvun vaihteessa. Matkailuala on myös maksullisen sosiaalisen median pioneereja
  • Iloisuus – matkailu on mukavaa, alan ihmiset ovat poikkeuksellisen iloisia ja extrovertteja, jotka verkostoituvat mielellään ja ovat monipuolisesti kiinnostuneita elämän eri alueista
  • Sosiaalinen älykkyys – aineettomien elämysten tuottajilla ja myyjillä on tuntosarvet terässä ja palveluketju toimii hyvien suhteiden takia saumattomasti

Koronakriisi on heittänyt matkailualan ennennäkemättömään kriisiin. Tilanteesta kärsivät paitsi matkailualan yli 142 000 työntekijää, myös vientiyritykset, joista 86 % arvioi Suomen poikkeuksellisen tiukkojen matkustusrajoitusten aiheuttavan heille ongelmia. Jos matkustusta ei saada hallitusti avattua, on vientiteollisuus sekä iso osa matkailualan työpaikoista vaarassa. Työpaikkoja ei voida pistää varastoon ja ottaa esiin, kun koko maailma on rokotettu. Meidän täytyy oppia elämään viruksen ja sen uusien mutaatioiden kanssa, ja yhteiskunnan keskeisten toimien on pyörittävä korona-aikanakin. Matkustus on olennainen osa monen elinkeinoa.

Huvudstadsbladetin aiemman kampanjan tyyliin kysymmekin Uskallatko rakastua (=rekrytoida) matkailualan ammattilaisen?

#rekrytointi #rekry #opentowork #työpaikat #matkailu #muutosmuotoilu #uusityö #matkailuliiketoiminta 

Kuva: Usplash / Collin Armstrong

Jaana

Jaana

Pääkaupunkiseutu

Matkailuliiketoiminnan eri kulmia, tuotteita ja kohderyhmiä kolunneena konkarina ideoin ja muotoilen palvelupolkuja uuteen uskoon takaraivossa aina yrityksen taloudellinen menestys. Korona ajoi minut digimarkkinointiin media-alalle, mutta matkailu tulee aina olemaan  lähellä sydäntä - nyttemmin työelämässä ryhmille räätälöityjen erikoismatkojen tilaajana. Olen ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Jaana Raunola