Saimaan Geopark tuotteistuu matkailukartalle

maalis 31, 2021

Yhdistyksemme kolme reipasta puuhanaista saivat hienon tilaisuuden järjestää Saimaan Geoparkin partner-yrityksille kahden päivän tuotteistamistyöpajan 25.-26.3.2021.

Tavoitteena oli inspiroida yrittäjiä hyödyntämään Saimaan Geopark -alueen maisemointia ja geologista arvoa yrittäjien omissa matkailutuotteissa sekä ideoida uusia palveluja matkailumuotoilun keinoin. Työpajassa syntyneet konkreettiset valmiit uudet tuotekortit ovat helppo viedä kansainväliselle Outdoor Active -markkinointialustalle, jota Saimaan Geopark -alueen matkailuyrittäjät ovatkin jo ahkerasti ottaneet käyttöön ja jonka käyttö heille partner -jäsenenä on edullista.

Verkkotyöpaja toteutettiin kokonaisuudessaan Teams -verkkoalustalla ja 21 innokasta yrittäjää olivat heti torstaina aamutuimaan langoilla. Aamupäivän luennot jaoimme kolmeen osaan, jotka käsittelivät:

1) Tuotteistuksen saloja – vetovoimaisen ympäristön, moninaisen asiakkaan ja tärkeän tuotteen pyhää kolminaisuutta. Sekoittamalla paikallisuutta ja geologian elementtejä syntyy geotuotteita.

2) Geokohteiden hyödyntämistä – aikajana vei meidät kauas muinaisuuteen ennen dinosaurusten aikaa, jolloin Saimaan peruskallio syntyi, lähes 2 miljardia vuotta sitten. Suursaimaan syntyhistoria – millaisia merkkejä sieltä onkaan jäänyt näkyviin aina näihin päiviin saakka! Sellaisia mielenkiintoisuuksia, kuten (Etelä-Karjalan nimikkokasvi) kangasvuokko ja hietaneilikka, harjuja ja suppia, hiidenkirnuja, mystisiä kalliomaalauksia, drumliineja joiden päälle on rakennettu kyliä, järkälemäisiä siirtolohkareita sekä upeita kiviröykkiöitä muinaisrannoilla. Geologeille paljon tutkittavaa, mutta myös matkailijalle upeita kohteita ihasteltavaksi ja yrittäjälle tuotteistettavaksi.

3) Kehitystyöhön paneuduttiin palvelumuotoilun tuplatimanttimallia käyttämällä, Lotus Blossomin ideointityökalulla sekä nelikenttäanalyysilla ideoiden kirkastamiseksi sekä käytiin läpi, kuinka tärkeää on testata omaa ideaa asiakkailla ennen sen myyntiin laittamista.

Osallistujat olivat miettineet ennakkoon kenelle haluavat uutta tuotetta työstää eli määritelleet omat kohderyhmän sekä asiakasprofiilin. Jaoimme yrittäjät kolmeen ryhmään, jolle kullekin tuli oma matkailumuotoilija ohjamaan ideointiprosessia. Pienryhmissä oli turvallista heittää omat villitkin ideat sekä samalla verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Verkkotyöpajassa aloitettiin työstämään tuotekorttia, mihin koottiin idea käytännön tuotteeksi, kuvien kera. Tuotekortissa oli tehtävänä myös tiivistää tuote ”twiitin” pituiseksi eli 140 merkiksi, mikä monelle aiheutti haasteita, mutta tiivistämisen taito on tärkeää, jotta asiakkaalle ehtii muodostua helposti mielikuva, mistä palvelussa on kyse. 

Perjantaina saimme linjoille yhdistyksestämme kaksi matkailumuotoilijaa Jaana Haapa-ahon ja Johanna Lehtisen. He pääsivät aivan tuorein ajatuksin kuulemaan yrittäjien uusia tuotteita ja antamaan niistä kehittävää palautetta. Perjantaina tuotekortteja muokattiinkin kovaan tahtiin saadun palautteen avulla aina otsikoista sisältöön. Iltapäivällä kaikki uudet tuotteet esiteltiin lopuksi työpajan kaikille osallistujille ja vielä kerran jokainen yrittäjä sai palautetta omasta tuotekortistaan.

Yhteiset ideointisessiot olivatkin todella hedelmällistä, harvoin sitä yrittäjä saa näin paljon vetoapua muilta yrittäjiltä omaa tuotetta kehitettäessä. Kannustimmekin Saimaa Geoparkin partneryrittäjiä olemaa useimmin yhteydessä toisiinsa, jotta suuremman joukon ajatteluapu ja ideointi tulee lopulta kaikkien alueen matkailuyrittäjien hyödyksi.

Erään työpajalaisen sanoin: ”Mie sain niin paljon inspiraatiota tästä tuotteistustyöpajasta, että piti tehdä muutkin tuotteet loppuun, joten sain 4 uutta tuotetta valmiiksi! -Larisa Chelba, Best Guest Finland, Imatra” Huikeaa!

 Voimme olla hurjan ylpeitä todetessamme – Yhteistyössä on voimaa! Yhdessä tekemisessä on ylivoimaa!

 Matkailumuotoilijat,

Heidi Tetri, Marika Auvinen ja Susa Huotari

Marika

Marika

Puumala

Olen rohkea, innovatiivinen ja idearikas matkailun kehittäjä.
Katson tulevaisuuteen avarin katsein ja haluan oppia uusia asioita joka päivä. Olen hands on tyyppi- ja vien ideat käytöntöön
tehokkaasti.
Marika Auvinen

Susa

Susa

Vantaa

Koko aikuisiän työskentely matkailualalla on tuonut kokemusta myynti-, tuotanto-, projekti- sekä ryhmämatka että tapahtumatyöstä. Omaan kattavan kuvan matkailun logistiikasta eikä uusien teknologiaratkaisujen omaksuminen tuota vaikeuksia. Nautin projektiluonteisesta työstä ja muiden ihmisten innostamisesta. Toteutan mm. verkkotyöpajoja matkailumuotoilijana ja autan yrittäjiä matkailupalvelujen ja -tuotteiden muotoilun saloihin. Jaan mielelläni kokemukseni kanssasi.
Susa Huotari

Heidi

Heidi

Pääkaupunkiseutu, koko maailma

Pitkä käytännön kokemus kotimaan ja kansainvälisen matkailun eri tehtävissä. Tuotteistaminen ja tarinallistaminen ovat vahvuuksiani. Sydäntä lähellä ovat elämysten tarjoaminen asiakkaille, mitä olen saanut tehdä opastaessani Helsingissä tai maailmalla suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai saksaksi.

Heidi Tetri